fbpx

(5 steg ) Hur du konverterar mer prospekt på sociala medier

HUR DU KONVERTERAR MER PROSPEKT PÅ SOCIALA MEDIER
Facebook
Twitter
LinkedIn

Använder du sociala medier för att marknadsföra dina tjänster? Undrar du hur man kan locka och engagera potentiella kunder? I det här blogginlägget hittar du en strategisk plan som du kan använda för att konvertera prospekt till kvalificerade leads och tillslut kunder på sociala medier.

HUR DU KONVERTERAR MER PROSPEKT PÅ SOCIALA MEDIER

 

Varför du behöver en engagerande kundresa på sociala medier

Vad behöver du göra för att skapa en fantastisk upplevelse för dina kunder?

Du behöver vara proaktiv. 

Smarketing handlar inte bara om att slå ihop sälj, marknad och prissättning, det handlar också om att vara smart i hur du engagerar dina kunder genom hela kundresan.

I många B2B – företag är det många beslutsfattare som ska övertygas och som företag måste man kommunicera fördelarna med sina tjänster för att motivera priset. Det går inte att bara visa en produktbild eller förlita sig på den första känslomässiga reaktionen. 

Den enkla anledningen till att B2B – företag behöver en säljtratt utöver en webbplats eller varumärke för sociala medier är att få sina kunders förtroende. Med förtroendebaserade nischer som revisorer eller finansiella rådgivare hoppar folk inte ombord på bara några minuter; de väger sina alternativ. Och medan de gör det får de erbjudanden från andra B2B företag. 

Om du vill sticka ut i den konkurrensutsatta digitala världen måste du agera annorlunda än de hundratals B2B – företag som finns därute. Din försäljningstratt ska utformas för att generera inkommande leads istället för att jaga efter ointresserade kunder.

 

Din försäljningstratt ska utformas för att generera inkommande leads istället för att jaga efter ointresserade kunder.

Att utbilda dina kunder och bygga en tvåvägskonversation kan hjälpa dig att skapa något som kallas en ”engagemangstratt”. Du ökar engagemanget i varje steg i tratten. Börja med ett mikroengagemang följt av ett större steg och bygg förtroende och ömsesidighet på vägen. Be människor att engagera sig i dina inlägg, erbjuda att svara på en fråga på sociala medier så hjälper du dem att övervinna sin rädsla.

 Låt oss nu titta på engagemangstratten som du kan utgå från för att lyckas med smarketing.

 1. Använd dina idealiska kunders smärtpunkter 

Eftersom många B2B – företag verkar i en konkurrenskraftig nisch är det viktigt att undersöka marknaden och tydligt identifiera ditt unika erbjudande (USP). Detta är grunden för din marknadsföringskampanj så du behöver detta för att skapa ett starkt budskap och engagerande innehåll. 

Din USP hjälper dig också att sticka ut från konkurrenter som erbjuder liknande eller kompletterande tjänster. Huvudfrågan du måste svara på i dina sociala mediekampanjer och i dina försäljningstrattar är: ”Hur kan jag ge mer värde än mina konkurrenter?”

5 tips - börja med smarketing idag

Är du nyfiken hur du kan börja med Smarketing idag?
Ladda ned vår guide för att implementera Smarketing i fem enkla steg.

2. Skapa medvetenhet med innehåll som visar din expertis

Om du ser en försäljningstratt som en kundresa i fyra steg som består av medvetenhet, intresse, efterfrågan och köp är det tydligt att du måste börja med de två första stegen för att lyckas med försäljningen. För detta måste du skapa rätt typ av medvetenhet.

Här är några sätt att sticka ut med unikt och relevant varumärkesinnehåll:

  1. Skapa och publicera ett blogginlägg eller LinkedIn-artikel. Detta hjälper dig att visa din expertis och få kontakt med människor
  2. Publicera en bok eller e-bok. Det här kan vara början på din tratt och svara på dina potentiella kunders behov.
  3. Gör branschintervjuer. Om någon som betraktas som en expert intervjuar dig kan du nå rätt publik gratis.

I vår serie Monday snacks intervjuar vi flera duktiga experter.  

3. Kör en videoengagemangskampanj för att skapa bättre relationer

När du vet att människor lyssnar och tittar på ditt innehåll kan du överväga att köra en videokampanj på sociala medier. Detta är effektivt för att skapa en djupare relation med din målgrupp. 

 Allt du behöver göra är att skapa videos om frågor som dina ideala kunder har.

Tips på hur du gör videos med din mobil. 

4. Fortsätt engagera varma leads

Detta är steget i försäljningstratten för sociala medier där de flesta B2B – företag ger upp och blir otåliga. Du kan inte be om affären ännu. Precis som du inte skulle be någon att gifta dig efter några dejter. 

I det här skedet vill du erbjuda värde som dina kunder inte kan motstå.

Från din videoengagemangskampanj vet du redan att de är intresserade av ämnet du täckte om så varför inte ge dem något gratis? Erbjud mer värde för att skapa en ännu bättre relation. 

Oavsett om du använder Facebook, Twitter, LinkedIn eller en annan plattform är reglerna desamma: Presentera ett erbjudande som ger enormt värde men bara kräver ett mikroengagemang från din potentiella kund. 

  1. Dela en e-book
  2. Dela en guide
  3. Bjud in till ett webbinarium 

5.Kvalificera leadsen innan du föreslår möte

Ett annat vanligt misstag jag ser när B2B – företag bygger sina egna trattar är att de blir glada över det intresse de har skapat och automatiskt antar att det måste finnas en viss efterfrågan. Så är det inte alltid.
 
Faktum är att fönstershopping är vanligare på sociala medier än på fysiska butiker. Du kommer att upptäcka att det kommer att finnas människor som bedriver önsketänkande eller är ”freebiesökare”. Om du vill rädda dig själv från huvudvärk måste du hitta ett sätt att kvalificera dina leads. När allt kommer omkring, om du inte respekterar din tid, kommer inte andra människor göra det heller.

Det finns några sätt att kvalificera dina leads från dina digitala marknadsföringskampanjer, och dessa steg bör alltid implementeras i din försäljningstratt på sociala medier:

  • Fråga prospekt om hen är beslutsfattare och vad de har för budget.
  • Om du erbjuder gratis konsultation kolla in profilen för den person som begär konsultation. Detta är en enkel men effektiv taktik.

Naturligtvis tar implementeringen av tipsen ovan tid men det är värt det.  

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *