fbpx

Dags för demokrati i din kommersiella enhet

Smarketing är inte bara ett nytt coolt ord!

Smarketing är inte bara ett nytt coolt ord för att beskriva något som redan finns – det är ett helt annorlunda angreppssätt på hur vi ökar försäljningen. Det är arbetssättet som gör att ditt företag ökar omsättningen och kom ihåg att det är betydligt bättre och lättare att sälja till kunder som vill prata med dig än med främlingar som inte vill.

Social selling

Social Selling har varit på mångas läppar under en tid och Smarketing är nästa steg för den som vill utveckla sin organisation till att jobba effektivt i hela den kommersiella kedjan där social selling, inbound marketing, e-com är en del av den processen – i en gemensam kedja där syftet är att sälja mer. Smarketing handlar inte om att sälj ska ta över marknad eller att marknad ska ta över sälj utan det handlar om att vi behöver inse att den gamla tidens organisation inte längre hänger med i högt tempo, kundens uppfattning att de hör av sig om de vill köpa något och bristande intern kommunikation.

Negativa kommentarer

Enligt Hubspot (börsnoterat bolag på Nasdaq som var först ut med att se till hela kundresan för att jobba med marknad/sälj/prissättning) så är 80% av kommentarerna som marknadsavdelningen har om säljavdelningen negativa och vice versa. Inte en bra utgångspunkt för att jobba mot gemensamma mål och säkerställa ett gott samarbete för att lyckas nå tuffare krav och ökade målsättningar.

Kundens nya köpresa

Den nuvarande organisationsstrukturen där vi bygger upp avdelningar som är specialister kommer från tidig industrialism och där centraliserade beslut från en ”ledningsgrupp” (inte helt olik kommunism där beslut fattas av eliten, men arbetarna ska göra jobbet) som ofta är långt ifrån verksamhetens behov och händelser. I många organisationer är det ”top-down” som gäller och även i en konsensussökande svensk organisation finns en stark tendens att diktatorn i toppen fattar besluten baserat på information som övriga politbyråmedlemmar försett hen med. Det är inte demokrati, det är elitism.

För dig som ledare behöver du välja – vill du ha en toppstyrd kommersiell enhet som bygger på den äldre organisationsstrukturen eller ett distribuerat beslutsfattande som bygger på kundens nya köpresa?

Fast det är ett ganska coolt ord. Smarketing.

/ David Åberg

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *