fbpx

Säljer du som du hatar att köpa

Uppmärksamhetsekonomin har aldrig varit starkare än vad den är idag. Som marknadsförare och säljare är vår främsta uppgift att få människors tid. Men hur gör man för att fånga sina kunders uppmärksamhet? 

säljer du som du hatar att köpa?

Varje dag konkurrerar vi om folks tid, om att läsa ett magasin, scrolla på Facebook, titta på Netflix eller att kolla på dansvideos på TikTok. Tänk på allt du gör på Internet det är våra konkurrenter. För att lyckas sälja måste varje företag se sig själva som ett mediaföretag.

Det betyder att du som företagsledare måste skapa förutsättningar för att våra medarbetare kan sälja på bästa möjliga sätt. 

👉🏻  Så fråga dig själv om din organisation säljer som du som företagsledare hatar att bli såld till?

37 procent regeln  

Om vi funderar på hur det går till när vi själva ska köpnågot. Då börjar vårt sökande på Google med att vi vet väldigt lite om vad det är som vi ska köpa. När vi sedan läser artiklar och kollar Youtube videos  börjar vi bli allt mer utbildade i vad det är som vi vill köpa. Vi förstår våra behov och våra krav.  

Man brukar säga att kunden är 37 procent igenom köpresan när hen förstår vad det är som hen vill köpa. Och 57 procent igenom när kunden tar kontakt med det företaget som passar dem bäst. 

Hjälp dina kunder att köpa

Den moderna köparen är ofta förvirrad. Antalet produkter och tjänster har ökat markant. Idag finns det 10 olika ölsorter, massa olika apotek och vi tvingas ständigt ta beslut om allt, därför behöver du göra det lätt för dina kunder att köpa.  

Så hur gör du det lätt för kunden att köpa? Genom att servera dina kunder värdefullt innehåll i varje steg i köpresan. 

Titta på den här videon om du vill veta hur du lyckas med försäljning genom hela kundresan. 

Den ultimata säljstrategin  

Hur ser du till att du exponeras för dina kunder varje dag på ett sätt som kan skalas upp?  Det är enkelt, posta något på Linkedin och sociala medier varje dag. Då kanske du tänker men vem bryr sig om mina inlägg?  

Tänk dig själv när du bläddrar igenom Linkedin, du vet vilka som är roliga och vilka som är tråkiga eller hur?

De som postar inlägg om hur fantastiskt deras företag är blir vi lätt uttråkade över. För dina kunder är det bara en person som betyder något och det är dem själva. Dina potentiella kunder bryr sig inte om dig, ditt företag eller dina produkter. Så vad kan du göra annorlunda för att dina kunder faktiskt ska kolla efter dina inlägg på sociala medier? 

Titta på den här videon om du vill lära dig hur du enkelt kan göra videos med din telefon.    

Du är vad du postar

Oavsett vem du är som läser detta, VD, säljare eller marknadsförare så är dina sociala medier öppen för alla att se. Potentiella kunder kommer att döma dig baserat på din profil. Genom att dela värdefullt innehåll ser du till att dina kunder tänker på dig och väljer att lägga sin tid på dig. 

5 tips - börja med smarketing idag

Är du nyfiken hur du kan börja med Smarketing idag?
Ladda ned vår guide för att implementera Smarketing i fem enkla steg.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *