fbpx

Vad är smarketing?

Smarketing är processen för att integrera försäljnings- och marknadsföringsprocesserna i ett företag. Målet är 100 procent försäljning och marknadsinriktning, så de arbetar tillsammans för att uppnå gemensamma målet att öka intäkterna.

ux, design, webdesign

Varför smarketing?

Eftersom ett företags slutmål alltid är detsamma, är det perfekt att integrera försäljnings- och marknadsföringsprocesser i strävan efter dessa slutmål. 

Företag som har ett starkt samarbete mellan sina marknad och säljavdelningar kommer att öka sin lönsamhet med 20 %.

1 %
Mer lönsamhet
1 %
Fler leads
1 %
Samarbete

5 tips - börja med smarketing idag

Är du nyfiken hur du kan börja med Smarketing idag?
Ladda ned vår guide för att implementera Smarketing i fem enkla steg.

HUR FUNGERAR SMARKETING?

Smarketing handlar om att säljavdelningen och marknadsavdelningen kopplas närmare varandra och arbetar mot samma mål vilket är en högre lönsamhet.

Att implementera Smarketing är för många företag en revolution som ibland innefattar stora förändringar i syfte att anpassa såväl organisation, arbetssätt och målbilder utifrån en ny verklighet där kundens beteende står i centrum.

Nulägesanalys

Genom att aktivt analysera data styr du kunddialogen mot kunder som vill prata med dig och inte främlingar som inte vill​

Förändra målsättningar​

Lägg fokus på att målsätta kompetens och insatser snarare än resultatmål.​

Organisations-utveckling

Anpassa organisationen så att samarbete prioriteras genom agila team och där kommersiell kraft krävs som mest. ​

Aktiv förändringsledning​

När analys, målsättningar och organisation är anpassade så driv på för att släppa gamla sanningar​​

Hittade du något intressant?

David pratar gärna om Smarketing. 

David Åberg