fbpx

Smarketing – Hur möter du kunderna där de befinner sig?

Vad behöver du utveckla för att vara fortsatt relevant för dina kunder? Genom att koppla sälj och marknad närmare varandra säkerställer du att du ter dina kunder där de befinner sig.  

möt kunden där de befinner sig

Är du en av alla dem som måste göra förändringar i din verksamhet? Coronavåren har förändrat företagsklimatet på många sätt. Vad som blir det nya normala är det svårt att sia om men det vi kan slå fast är att förändringsprocesser har snabbats på.  

Så frågan du bör ställa dig själv är; Vart vill jag vara när coronan är över?

Vart vill jag vara när coronan är över?

rsäljningsprocessen har förändrats, det är ingen nyhet för någon, mer ett konstaterande.  Utvecklingen har drivits på av internetutvecklingen men också av millennials och generation Z, som likt sina föräldrar före dem har en annan förväntning på världen.  

Varför ska du jobba med Smarketing 

Vi lever i en konkurrensutsatt värld idag och det vi tävlar om är människors tid.  Att tänka innovativt kommer vara oerhört viktigt framöver.  De företag som inte gör det kommer i värsta fall att gå under och bli irrelevantaFöretag måste erbjuda värde till sina kunder, det är just värdet som gör att du når en högre lönsamhet. 

Försprång mot konkurrenter 

För att vara annorlunda mot dina konkurrenter och ha ett försprång gentemot dem måste du sälja och marknadsföra dig på ett annorlunda sätt. Köpare vill bli utbildade, de vill få insikter och de vill få hjälp att köpa. Inte på ett säljigt sätt utan på ett konsultativt sätt.  För att lyckas med detta måste sälj och marknad arbeta tillsammans.  

För att vara annorlunda mot dina konkurrenter måste du sälja och marknadsföra dig på ett annorlunda sätt

Olika kanaler 

Den moderna kunden interagerar med företag på många olika sätt. Vi kan göra research om en produkt eller tjänst på väg till jobbet på vår mobil. Vi kan sen gå in på jobbet och fortsätta konsumera innehåll för att bestämma oss för ett köp.  

Det betyder att vi som marknadsförare och säljare måste förstå att våra kunder vill köpa över olika kanaler, men också konsumera olika typer av innehåll: Långformat , kortformat, video, storys och bilder etc.  

Vi måste också säkerställa att vi har rätt resurser (marknadsförare, innehåll, försäljare, experter) på rätt plats vid rätt tid för att hjälpa kunderna att köpa. Dina konkurrenter är bara ett klick iväg.  

Hur många gånger har du inte försökt att köpa något men gått till en konkurrent för att det har varit för svårt att köpa?  

5 tips - börja med smarketing idag

Är du nyfiken hur du kan börja med Smarketing idag?
Ladda ned vår guide för att implementera Smarketing i fem enkla steg.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *