fbpx

Trött på KPI:er som inte ger något? (5 steg) så mäter du rätt

Trött på KPI:er som inte ger något? (5 steg) så mäter du rätt

Trött på KPI: er som inte ger något? Vill du bättre förstå om din marknadsföring fungerar eller inte. I det här blogginlägget går vi igenom fem steg för hur du kan göra för att mäta rätt.  

Du lär dig också hur du planerar och bygger system som ger viktiga insikter så att du kan förutsäga och optimera dina insatser.

Skapa ett system för att spåra rätt typ av data i din webbanalys 

Det har aldrig varit så lätt att mäta dina kommunikationsinsatser som nu. I takt med att det blir lättare att mäta allt som dina kunder gör på din hemsida är det lätt att bli överväldigad och inte veta vad man ska mäta.

Det kan kännas som att vi har miljoner med siffror men vi vet inte vad vi ska använda dem till. Kanske är det så i ditt företag?

Varför det blir så beror ofta på att vi inte har skapat något bra system för hur vi ska mäta rätt. 

Så hur vet du att din marknadsföring fungerar?

För att bättre förstå din data delar vi  med oss av några tips som gör att du kan ändra det som inte fungerar redan idag.

5 tips - börja med smarketing idag

Är du nyfiken hur du kan börja med Smarketing idag?
Ladda ned vår guide för att implementera Smarketing i fem enkla steg.

Steg 1 – Planera 

Det första steget i processen är att planera. Genom att planera i förväg behöver du veta:

  • Vilka frågor försöker vi att besvara?
  • Vilken information behöver vi samla in för att svara på frågorna?
  • Vilka åtgärder kan vi göra baserat på frågorna?

Den viktigaste delen i den här metoden är action. Ifall svaren på dina frågor inte leder till någon åtgärd mäter du fel saker.

Steg 2 – Bygga 

Det andra steget är att bygga ett system som besvarar dina frågor. Det är här du använder verktyg som Google Analytics för att hämta och förstå informationen som du behöver för frågorna som du kommit på i planerings läget. 

Ett annat verktyg som du kanske vill använda är Google Tag Manager. Det kommer att hjälpa dig att få mer insikter i olika beteenden på din sida.

Prognoser för framtiden

Steg 3 – Rapportera

Det tredje steget är rapportering. Det är här du använder rapporterna i Google Analytics. Du kanske redan har försökt göra det. De är faktiskt ganska användbara men de innehåller mycket information som du förmodligen inte behöver. Det beror på att de försöker svara på många olika frågor samtidigt. 

För att göra det tydligare brukar vi använda Google Data Studio. Det har ett syfte: att hjälpa dig att skapa instrumentpaneler som svarar på dina frågor och endast dina frågor. Dessa instrumentpaneler ger dig bara de svar du behöver och gör det mindre rörigt. 

Vid den här tiden kan du börja se hur de tre första stegen fungerar tillsammans. I planeringsfasen funderar du på dina frågor, i byggnadsstadiet samlar du in information för att få dessa svar och i rapporteringsfasen visar du svaren så att du kan vidta de åtgärder som behövs. 

Steg 4 – Prognoser

Det fjärde steget är prognoser. Detta steg hoppar många ofta över. Istället för att säga saker som ”Vi kommer att ha 1 000 klick på hemsidan nästa vecka börjar du säga hur det kommer att hända.

Du förutspår inte bara dina resultat utan också hur du kommer dit. Utgå då från varje steg så som; 

För att sälja för 100 000 kr nästa månad behöver vi  20 000 visningar på från Facebook. Av de 500 000 visningarna kommer 2 % att klicka in på vår hemsida och 1 % av dessa kommer att ladda ned vår guide för att sedan boka en gratis konsultation och 2 av dessa köper sedan.

Genom att arbeta på det här sättet säkerställer du att du alltid gör innehåll utifrån dina affärsmål och lägger tid på rätt saker.

Steg 5 – använd det du har satt upp 

Femte steget är att använda det du har satt upp. Och mäter mot dina mål så du kan se direkt vad som fungerar och vad som inte fungerar. Lycka till! 

Behöver du hjälp? Anna Fundin hjälper dig gärna Maila Anna

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *