Vad är Smarketing?
Enkelt förklarat är Smarketing en fullständig integration av allt som dina marknadsförings- och försäljningsavdelningar gör, både online och offline. Att implementera Smarketing handlar om att stänga silos mellan din marknad- och säljavdelning.
Glöm traditionell försäljning
Idag har nästintill ingen tid för kalla samtal eller ett förutsättningslöst möte. Kunderna vet i allt större utsträckning vad de vill ha genom sökningar på Google och Sociala medier. Enligt studier är 60 % av köpresan över när en säljare kommer in i bilden. Samtidigt sitter säljarna inne på ovärderliga fakta om kunden som marknadsavdelningen kan ha nytta av.
Tillväxt med Smarketing
Tyvärr utgör försäljning och marknadsföring två olika avdelningar på många företag. Med avdelningar som är tydliga, men med roller som är för sammanflätade för att stå kvar på egen hand. När de sätts ihop öppnar det upp för möjligheter att uppnå ordentlig tillväxt som förblir outnyttjad om de lämnas för att arbeta i separata avdelningar.
Börja med Smarketing
Så hur gör man för att börja med Smarketing? Internkommunikation är nyckeln för att bli framgångsrik inom Smarketing och då titta på följande punkter:
- Hur det ser ut hos er idag med en nulägesanalys.
- Sätt gemensamma mål.
- Strukturera er säljtratt.
- Anpassa er organisation.
- Jobba aktivt med förändringsledning.
Vill du ha fler tips? Ladda ned vår guide nedan för att implementera Smarketing redan idag.