fbpx

Vad är Smarketing?

Vad är smarketing?

”Smarketing” tycks ha blivit det nya modeordet i näringslivet men vad innebär det egentligen?

Vad är Smarketing?

Enkelt förklarat är Smarketing en fullständig integration av allt som dina marknadsförings- och försäljningsavdelningar gör, både online och offline. Att implementera Smarketing handlar om att stänga silos mellan din marknad- och säljavdelning.

Glöm traditionell försäljning

Idag har nästintill ingen tid för kalla samtal eller ett förutsättningslöst möte. Kunderna vet i allt större utsträckning vad de vill ha genom sökningar på Google och Sociala medier. Enligt studier är 60 % av köpresan över när en säljare kommer in i bilden. Samtidigt sitter säljarna inne på ovärderliga fakta om kunden som marknadsavdelningen kan ha nytta av.

Tillväxt med Smarketing

Tyvärr utgör försäljning och marknadsföring två olika avdelningar på många företag. Med avdelningar som är tydliga, men med roller som är för sammanflätade för att stå kvar på egen hand. När de sätts ihop öppnar det upp för möjligheter att uppnå ordentlig tillväxt som förblir outnyttjad om de lämnas för att arbeta i separata avdelningar.

Börja med Smarketing

Så hur gör man för att börja med Smarketing? Internkommunikation är nyckeln för att bli framgångsrik inom Smarketing och då titta på följande punkter:

  • Hur det ser ut hos er idag med en nulägesanalys.
  • Sätt gemensamma mål.
  • Strukturera er säljtratt.
  • Anpassa er organisation.
  • Jobba aktivt med förändringsledning.

Vill du ha fler tips? Ladda ned vår guide nedan för att implementera Smarketing redan idag.

5 tips - börja med smarketing idag

Är du nyfiken hur du kan börja med Smarketing idag?
Ladda ned vår guide för att implementera Smarketing i fem enkla steg.

2 reaktioner på ”Vad är Smarketing?”

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *